HAKEN, HONDEN EN MEER ---- CROCHET, DOGS, AND MORE




Translate

maandag 8 april 2013

Huisdieren, haren en haken :-)

Zoals jullie inmiddels weten, heb ik twee hondjes. Huisdieren betekent haren in huis en op je trui, daar is vrijwel geen ontkomen aan (ja, misschien als je elke dag twee keer zuigt en dweilt, maar zo zit ik niet in elkaar :-))

Dus toen ik recentelijk begon met het haken van amigurumi's (beestjes en popjes), merkte ik dat ik af en toe extra garen meehaakte: hondenharen! Ja maar, dat was de bedoeling natuurlijk niet!

Hoe los ik dit nu op? Wel, ten eerste hou ik mijn bolletjes en werkstukken in plastic bakjes.


Ook handig om schaartje, toerenteller en rijenmarkeerders bij de hand te houden!

Daarnaast heb ik van een oud laken een simpel schort gemaakt (gewoon een keukenschort op het laken gespeld, uitgeknipt, snel gezigzagd en een gehaakte lus eraan voor over je hoofd).
Het schort klop ik telkens uit, en ik vouw het bij het wegleggen met de buitenkant (de werkkant) naar binnen, zodat er geen haren op kunnen komen.


Het voordeel van een simpel katoenen laken is dat haren er relatief weinig op blijven hangen (in tegenstelling tot veel synthetische of minder gladde stoffen).

En zo komt het dat er nu geen hondenharen meer worden meegehaakt! :-)


As you may know, I have two small dogs. Dogs mean dog hairs, not much to do about that (unless you vacuum and mop the floor twice a day, but that's not who I am :-) )

When I recently started to crochet amigurumis (small dolls) I noticed that I was occasionally crocheting in some extra yarn: dog hair! Well now, that's not what I intended!

So, what to do? First of all, I keep my balls/skeins and pieces in plastic baskets. Also handy to keep scissors, row counter and row markers close.

Also, I made a simple apron from an old sheet. I just put a kitchen apron on the sheet, cut it out, swiftly did the edges (what do you call that in English? we call it  'zigzag') and put a crocheted loop on the top.  I always fold it 'working side' in, so no hairs can get to it.
A simple cotton sheet has the advantage that hairs don't stick to it very easily (as opposed to many synthetic fibers or less smooth cloths).

And so no more dog hair is being crocheted in! :-)


---------------------------------------------------------


6 opmerkingen:

  1. Wat super handig zeg!

    Die mandjes ga ik onthouden. Ik heb wel geen honden maar veel te veel projectjes die af gemaakt moeten worden en die door elkaar liggen.

    liefs,
    Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. slimme oplossing. Bij mij thuis zijn het 2 katten die het liefste óp mijn brei/haakwerk liggen. haha.

    Vind je het leuk om mee te doen met met mijn egel-boekenlegger give away?
    Laat dan even een berichtje achter op mijn blog.

    Groetjes, Emilie
    (ateliereem.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hee, wat een handige tips. Daar kan ik wat mee.
    Leuke foto's ook weer xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh must tell my husband about this...he tells me we are getting a dog. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha! dogs are great, but you must make sure the dog fits you, your energy and your life style :-) I hope you will consider adopting from a shelter or rescue! :-)

      Verwijderen
  5. zo te zien bent u heel druk bezig geweest ...leuk wat u allemaal doet..groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een berichtje achterlaat! I would love you to leave a message!