HAKEN, HONDEN EN MEER ---- CROCHET, DOGS, AND MORE




Translate

vrijdag 5 april 2013

Tas in wording

Ik ben al een tijdje bezig met een schoudertas voor mezelf. Ik wilde er Rico Creative Cotton voor gebruiken. Geinspireerd door de kleuren van de regenboogsjaal bestelde ik een doos bollen. Uiteindelijk koos ik voor 4 kleuren die me in combinatie erg gelukkig maken, en die passen bij de kleding en jassen die ik normaliter draag in de zomer.


Eerst heb ik allerlei patronen verzameld, maar er was er geen een die aan mijn eisen voldeed. Ik wilde namelijk een aantal verschillende kleuren afwisselen, en niet alle steken zijn daar geschikt voor denk ik. Ook wilde ik een steek die een beetje lekker doorhaakt, dus niet te ingewikkeld. En hij moest een beetje stevig zijn, niet te open, ook al ga ik een voering maken.
Ik heb een paar dagen verschillende steken zitten uitproberen en besloot uiteindelijk voor de stersteek van Wiekes haakrol


De bodem heb ik in een lange smalle ovaal rondgehaakt in stokjes, en toen overgegaan in de stersteek. Telkens twee rijen per kleur.
Eerst haakte ik helemaal rond, tenminste, heen en weer waarbij ik de einden aan elkaar maakte, maar daar ging iets mis: ik meerderde ongemerkt. Toen ben ik begonnen gewoon heen en weer te haken, dus er ontstaat nu een naad aan een kant, waardoor ik de ongewenster meerdering t.z.t. weg kan werken.
Ik ben bijna aan de gewenste hoogte nu.

Er komt roze voering in. Ik heb nog niet besloten wat voor sluiting ik ga doen. Wordt het een rits? Wordt het een klep? Ook ben ik nog aan het nadenken over de schouderriem. Omdat een gehaakte riem zo uitrekt, overweeg ik om op de gehaakte riem dezelfde stof als de voering te zetten, zodat hij niet rekt.

Ook wil ik er nog twee zakjes in maken in of op de voering. Echt verschillende vakken haken zie ik niet zo zitten.

Kortom: een werk in wording :-)



I've been working on a purse (shoulderbag) for myself for a while. I wanted to use Rico Creative Cotton. Inspired by the colours of the rainbow scarf I ordered a number of balls. In the end I decided on 4 colours that make me happy and that go with the clothes and coats I wear in summer.

I collected a number of patterns, but none was what I really wanted. I wanted to use a number of colours and not all stitches are suited for that I think. Also I wanted a 'smooth' stitch, so not too complicated, and it had to be a bit sturdy, not too lacy, even though I am going to put in lining.
I tried a number of different stitches and in the end I chose the 'stersteek' Wieke has taught us in her 'haakrol'.

For the bottom I crocheted a long narrow oval in double crochets, then I started with the 'stersteek' ('star stitch'). Two rows per colour. I started out crocheting back and forth but connecting both ends, but I did something wrong and increased inadvertently. So then I stopped connecting the ends, thus creating a seam on one side that will allow me to hide the unwanted increase. 

I'm almost at the desired height now.

I will make a pink lining. I haven't decided about the fastening. Will it be a zipper? Or a flap? The strap is another thing I'm mulling about. A crocheted strap will stretch a lot, so I am considering sewing a strip of the same cloth I will use for the lining to a crocheted strap.

I want to make 2 small extra compartments in or on the lining. I wouldn't know how to crochet dividers in the bag itself, so I won't do that.

In short: a work in progress.


-----------------------------------------------------

14 opmerkingen:

  1. The star stitch was an excellent choice. This will be a great bag with great colors - good idea on sewing the fabric to the strap if you go that way.

    Can't wait to see the finished product!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat prachtig allemaal...ik wou meer tijd hebben is een leuke bezigheid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, mooi word die zeg, ben gek op die vrolijke kleurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ziet er mooi uit ! misschien een bestaande schouderband en die omhaken ofzo ? altijd lastig ben heel benieuwd wat het eind resultaat zal zijn !

    liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oeiiii die gaat heel mooi worden!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ziet er leuk uit zeg, ben benieuwd naar het eindresultaat! mooie kleuren, lekker vrolijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke blog heb je, ik ga je volgen!
    groeten Cream@
    kadoideeblog.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor jullie reacties! En welkom aan nieuwe volgers :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Marieke, dank voor je tip/link. Wat een enige tas en wat komt de steek mooi uit met verschillende kleuren. Vind je het goed dat ik je tas op mijn gallerie plaats (op dinsdag) met een link naar je blog?
    Groet, Wieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wieke, dat is prima hoor. Bedoel je nu al, in wording? Of pas als hij af is? Mag allebei van mij. Als hij af is, komt hij vanzelf weer op mijn blog natuurlijk.... :-)

      Verwijderen
  10. Dit word ook een hele leuke tas! Mooie steek ook :-D

    Zag dat je bij langs geweest was, kom ik even terug piepen, zie ik toch wel een hele leuke blog! Ga je ook volgen dus.

    Fijn weekend! Groetjes Natascha

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Marieke, ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat. Weer zo'n vrolijke kleurexplosie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Your purse colors are lovely!:) found your blog on Diaper mum's blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een berichtje achterlaat! I would love you to leave a message!